petak, 27. siječnja 2017.

Struktura i prediktori samoprocjene kreativnosti kod srednjoškolaca

Ovog ću se puta osvrnuti na članak koji opisuje istraživanje u kojem je ispitana struktura samoprocjena kreativnosti i kreativnog ponašanja , kao i njihova povezanost s kognitivnim, konativnim i okolinskim faktorima. Autori ovog članka su D. Ljubotina, N. Juničić i V. Vlahović – Štetić.

Mnogi autori kreativnost definiraju kao sposobnost stvaranja nečega što je novo, originalno i vrijedno, odnosno što izaziva iznenađenje, što nije stereotipno i što izlazi iz uobičajenih načina razmišljanja. Kreativnost uključuje fleksibilnost, originalnost i osjetljivost prema idejama koje dopuštaju pojedincu da se odvoji od uobičajenih sljedova mišljenja te ih zamijeni novim i produktivnijim, pri čemu je važno da aktivnost ili uradak budu ne samo originalni već i primjereni problemu koji se stavlja pred osobu. Sternberg ( 1999. ) u svom pristupu inteligenciji pridaje veliku važnost kreativnosti te navodi da uključuje procese kreativne, analitičke i praktične inteligencije koje sačinjavaju tzv. Uspješnu inteligenciju. Kreativna inteligencija je sposobnost nadilaženja zadanog kako bi se stvorile nove i zanimljive zamisli, uočavanje i sinteza veza koje ostali ne mogu vidjeti.

Mjerenje i struktura kreativnosti


Postoje brojne metode za mjerenje kreativnosti. Hocevar i Bachelor ( 1989. ) navode osam pristupa mjerenja kreativnosti pri čemu razlikujemo: kognitivne testove, samoprocjene vlastitih kreativnih ponašanja i postignuća, biografske inventare, procjene kvalitete kreativnih uradaka, eminentivnost, mjerenje stavova i interesa, upitnike ličnosti te procjene kreativnog uratka od strane drugih osoba. Postoje još mnoge metode različitih autora no više o tome možete pročitati u izvornom članku da vas sada ne zamaram s previše informacija.

Divergentno mišljenje i kreativnost

Prema autorima divergentno je mišljenje u osnovi kreativnosti ali bitno je napomenuti da ih ne treba shvaćati kao sinonime. Divergentno mišljenje karakterizira pronalaženje raznovrsnih rješenja nekog zadanog problema pri čemu se u određenim slučajevima potiče kreiranje što raznovrsnijih odgovora koji zadovoljavaju neki zadani kriterij te koji su usmjereni prema novom i nepoznatom i karakteristični su za pojedinca.



Kreativnost i ličnost

Neki autori navode da ličnost objašnjava značajan dio varijance kreativnosti. Pokazalo se da su kreativne osobe rezervirane, dominantne, ozbiljne, osjetljive, samodovoljne i da ne obraćaju pažnju na pravila. Ovakvi ljudi su većinom otvoreniji prema iskustvima, manje savjesni i introvertniji.

Utjecaj nagrade na kreativno ponašanje

Važan aspekt u razvoju i perzistenciji kreativnosti predstavljaju nagrade i poticaji za takvo ponašanje iz okoline. Rezultati dosadašnjih istraživanja na ovu temu dosad su bili neusklađeni. Tako neki autori navode da su neki istraživači dobili rezultate koji upućuju na to da očekivanje nagrade kod sudionika smanjuje kreativnost. S druge strane drugi autori su pokazali da nagrada može povećati kreativnost.

Odnos kreatvinosti i školskog uspjeha

Ovaj je odnos ispitivan u brojnim istraživanjima. Getzels i Jackson ( 1962. ) su ustvrdili podjednako školsko postignuće visoko inteligentnih, a nekreativnih i prosječno inteligentnih, a visoko kreativnih učenika. Longitudinalna istraživanja ukazuju na to da su djeca s visokim rezultatima na testu inteligencije uspješnija od kreativnih u materinskom jeziku i matematici, a učenici s visokim rezultatima na testovima kreativnosti uspješniji su u umjetnosti, književnosti i društvenim aktivnostima izvan škole. Superiornost kreativnih učenika u izvannastavnim aktivnostima posebno je uočljiva kod starije djece. 

Dok neka istraživanja pronalaze vezu između školskih postignuća i kreativnosti druga pak tu vezu ne pronalaze ili ju pronalaze u malim količinama.



O istraživanju

Provdeno je na uzorku od ukuno 255 učenika drugih i trećih razreda srednje škole iz Zagreba. U upitniku su sudjelovali učenici Prirodoslovno – matematičke gimnazije, Jezične gimnazije, Opće gimnazije te Upravne i Birotehničke škole.

Korištena su dva instrumenta za samoprocjenu kreativnosti: upitnik samoprocjene kreativnog ponašanja i upitnik samoprocjene kreativnosti. Korišteni su i Baterija testova divergentnog mišljenja i upitnik otvorenosti prema iskustvima.

Upitnik se sastojao od opisa niza ponašanja koja u manjoj ili većoj mjeri karakterizira nastojanje da se proizvede nešto što je novo i originalno. Ispitanici su trebali pomoću tri stupnja ( 0 – nikada, 1 – jednom ili svega nekoliko puta, 2 – više puta ) procijeniti za svaku od navedenih aktivnosti koliko često se bavio/bavila svakom od njih. Upitnik je konstruirala N. Juničić.

Upitnik samoprocjene kreativnosti konsturuiran je posebno za ovo istraživanje. Sastoji se od 7 pitanja, a zadatak ispitanika je bio da pomoću 4 stupnja ( 1 – uopće se ne odnosi na mene, 4 – u potpunosti se odnosi na mene) procijene u kojoj mjeri pojedina tvrdnja opisuje njihovo ponašanje.

Baterija testova divergentnog mišljenja razvijena je 2012. , a autori su Ljubotina i Vlahović – Štetić. Cilj testa je mjerenje nekih od ključnih aspekata divergentnog mišljenja. Test se sastoji od 3 suptesta po 5 zadataka.

Suptestovi su:
1.       Suptest A – Test fluentnosti ideja ( cilj je navesti što više pojmova koji spadaju u neku kategoriju
2.       Suptest B – Test posljedica ( cilj je navesti što više posljedica za neki hipotetski događaj)
3.       Suptest c – Test rješavanja problema ( cilj je smisliti što više riješenja zadanog problema)

I što se upitnika otvorenosti prema iskustvima tiče cilj je na ljestvici od 5 stupnjeva ( 1 – potpuno netočno, 5 – potpuno točno) procijeniti neke svoje karakteristike.

Rezultati

Upitnik samoprocjene kreativnog ponašanja

Iz rezultata je vidljivo koje su domene kreativnog ponašanja najzastupljenije. Najzastupljenije je ponašanje koje karakterizira ručna izrada, slijede ponašanja vezana uz likovno izražavanje, zatim dramske aktivnosti, a na kraju ponašanja vezana uz glazbu i igru.

Upitnik samoprocjene kreativnosti

Opća je samoprocjena kreativnosti najviše povezana sa supskalom „ literarno – dramske kreacije “ dok je najmanje povezana sa supskalom „ izrada originalnih predmeta “.

Deskriptivna statistika za sve korištene varijable

Najveći je broj odgovora u prosjeku naveden u testu fluentnosti ideja.

Istraživanje je također i analiziralo u kojem stupnju okolina nagrađuje učeničko kreativno ponašanje, odnosno originalnost. Iznenađujuće je da najveći postotak učitelja nikada ili vrlo rijetko nagrađuje kreativnost. Testirajući ove rezultate dolazimo do činjenice da učenici veću podršku doživljavaju općenito u široj okolini nego od nastavnika.

Zaključak

Ovaj sam članak odabrala upravo zbog dijela u kojem se provjerava na koji način i u kojoj mjeri učitelji ( što ću i ja jednog dana postati) vrednuju učeničku kreativnost. Rezultati su me iznenadili, tužna je činjenica da je poticanje od strane nastavnika i škole značajno manje od poticanja okoline.
Ovo istraživanje upućuje na to da bi nastavnici i obrazovni sustav trebali u većoj mjeri prepoznavati, poticati i nagrađivati kreativne oblike ponašanja. Kako bi prema vašem mišljenju budući, ali i sadašnji učitelji trebali gledati na kreativnost? Trebaju li je podržavati ili ubijati?

                                                                                                 

23 komentara:

  1. Nikako se djecju kreativnost ne bi trebalo suzbijati. Svako dijete kreativno je na svoj nacin, stoga ce svako drugacije sebi samome, a onda i ostatku prikazati kako ono razmislja te kako se zeli izraziti. Upravo u tome lezi poanta da je ucitelj taj koji iz djeteta izvlaci one njegove osobine koje dijete mozda potiskuje. Od malena treba poticati dijete da ostvaruje svoje talente, bilo to likovna kreativnost ili neka druga. :)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Slažem se! Hvala ti na podijeljenom mišljenju :)

      Izbriši
  2. Djecu treba poticati na kreativnost, a ne suzbijati. Razvijanje talenta im je bitno za razvijanje osobnosti i kvalitete po kojima su oni posebni i unikatni.

    OdgovoriIzbriši
  3. Kreativnost se definitivno treba podrzavati. Ucitelji bi trebali pomoci djeci da otkriju i njeguju svoje talente.

    OdgovoriIzbriši
  4. Kreativnost je jedan od čimbenika zdravog razvitka uma svakog pojedinca i trebali bi ju poticati u školama na sve moguće načine. Učitelji i profesori bi trebali izmišljati načine na koje će potaknuti svoje učenike na kreativnost i iznošenje emocija i raspoloženja putem vlastite kreativnosti.

    OdgovoriIzbriši
  5. Kreativnost je nešto što definitivno u svakom trenutku treba podržavati . Kreativna dijeca imaju veću sposobnost rješavanja situacija. To je nešto čime osoba izražava svoj duh.

    OdgovoriIzbriši
  6. Kreativnost je nešto što definitivno u svakom trenutku treba podržavati . Kreativna dijeca imaju veću sposobnost rješavanja situacija. To je nešto čime osoba izražava svoj duh.

    OdgovoriIzbriši
  7. Učitelji bi svakako djecu trebali poticati na kreativnost. Nastavni kurikulum jednak je za sve đake, i ne dopušta kreativnost, te se to treba promjeniti u svakom slučaju jer je kreativnost bitna karakteristika svakog od nas, te nam svakome omogućava izražavanje na svoj način.

    OdgovoriIzbriši
  8. Ostavit ću jedan vrlo kratak komentar. Ubijanje kreativnosti je ubijanje svega što nas čini posebnim. Bez kreativnosti mi smo samo bezglavi strojevi koji služe nikome i ničemu.

    OdgovoriIzbriši
  9. Učitelj bi kroz raznolikost programa trebao pružiti djetetu priliku da iskaze interes za neku aktivnost shodno njegovim afinitetima te ga poticati da razvija svoj talent i dalje, a ne ga suzbijati u startu kada moze najviše svojeg vremena posvetiti napretku na pojedinom polju. Naša kreativnost je ono što nas čini jedinstvenim u monotonom svijetu koji nam se nameće.

    OdgovoriIzbriši
  10. Učitelji bi svakako trebali poticati kreativnost kod djece jer je ona način izražavanja dječje sposobnosti. Svako dijete kreativnost izražava na svoj način što čini svako ijete čini posebnim.

    OdgovoriIzbriši
  11. Kreativnost je jedna od najvažnijih osobina i mislim da ju ni učitelji ni društvo nikako ne smiju sprječavati. Kreativnost je ono što nas čini pojedincima i jedinstvenima, ona nam pomaže podnositi stvarnost. Kao buduća učiteljica nikada neću sprječavati ili na bilo koji način kritizirati nečiju kreativnost.

    OdgovoriIzbriši
  12. Kreativnost je jedna od najvažnijih osobina i mislim da ju ni učitelji ni društvo nikako ne smiju sprječavati. Kreativnost je ono što nas čini pojedincima i jedinstvenima, ona nam pomaže podnositi stvarnost. Kao buduća učiteljica nikada neću sprječavati ili na bilo koji način kritizirati nečiju kreativnost.

    OdgovoriIzbriši
  13. Kreativnost je jako bitna u djetetovom životu jer mu pomaže u životnim situacijama. Ona nas čini jedistvenima i posebnima. Mi kao učitelji nipošto ne bi smjeli ubijati njihovu kreativnost jer to loše utječe na njih same.

    OdgovoriIzbriši
  14. Djeca u ranoj dobi upijaju stvari iz svoje okoline poput "spužve", te na njihovo ponašanje i spoznaju svijetu imaju veliki utjecaj roditelji i učitelji koji provode sa njima više od 6 sati dnevno. Poticanje kreativnosti kod dijeteta omogućava da razmišljaju "izvan okvira" standarda društva te potiču da poteškoće u svom životu ne gledaju poput prepreka nego poput novog izazova, u kojom trebaju pomicati vlastitu granicu stavova. Školski sustav u 99% slučaja gleda razred kao skupinu koja jednako razmišlja, međutim on se sastoji od pojedinaca koji svoje misli, želje i strahove izražavaju na različiti način. Kako godine prolaze, a njih se gleda kao još jedan koji sjedi na istom mjestu gdje je netko sjedio prije njega, on postoje standard jer njegove misli koj su trebale pomicati granice u svakodnevnom životu, postaju zagušene samim sustavom. Republika Hrvatska i brojne druge zemlje imaju taj problem,kojeg možda nisu još uvijek dovoljno svjesne, gdje im je školstvo jednako kao i na samim počecima.
    Kad će krenuti promjena, gdje će se osoba gledati kao individualac sa vlastitim stavovima i kreativnošću? To je pravo pitanje za mene našem školskom sustavu i njegovim sadašnjim i budućim zaposlenicima.

    OdgovoriIzbriši
  15. Kreativnost je temelj svih nas, jedna od najljepsih osobina covjeka. Ucitelji kreativnost nikada ni u jednoj situaciji ne smiju ubiti. Dapace ucitelji bi stalno trebali poticati kreativnost te omogucavati djeteta da kroz razlicite igre i radionice istu razvija.

    OdgovoriIzbriši
  16. Sviđa mi se definicija kreativnosti kao ''sposobnost stvaranja nečega što je novo, originalno i vrijedno, odnosno što izaziva iznenađenje, što nije stereotipno i što izlazi iz uobičajenih načina razmišljanja.'' Dio u kojem stoji da proizlazi iz uobičajenih načina razmišljanja mi se posebno dopao jer umjetnik može biti bilo tko. Definicija nije ograničena spolom, rodom, rasom niti vjersim uvjerenjem. Umjetnost je ravnopravna i tome se definitivno TREBA učiti djecu.

    OdgovoriIzbriši
  17. Kreativnost je definitivno jedan od temeljnih čimbenika svakog čovjeka. To je sposobnost djeteta da izrazi svoje ideje na svoj poseban način. Zadaća budućih i sadašnjih učitelja je zasigurno poticanje, a ne ubijanje kreativnosti. Stvari se moraju promijeniti te se nadam da ćete vi ali i drugi kao budući učitelji to promijeniti i poticati djecu na kreativnost.

    OdgovoriIzbriši
  18. Kreativnost treba poticati i usmjeravati, brojni veliki umjetnici ne bi bili gdje jesu danas da nisu imali osobe koje su ih tjerale dalje i podupirale u njihovim snovima. Nadalje kreativnost je važan "ispušni ventil" mnoge djece, te učenjem kako napravit nešto zabavno i zanimljivo bi zasigurno pomoglo njima, a i njihovoj okolini koja bi mogla uživati u njihovom stvaralaštvu :)

    OdgovoriIzbriši
  19. Kreativnost se definitivno treba poticati.svaki covjek kad odraste treba sacuvati svoje unutarnje dijete

    OdgovoriIzbriši
  20. Kreativnost je potrebna kako djeci za razvoj tako i starijima za zivot.
    Zivot bez kreativnosti bi bio dosadan.

    OdgovoriIzbriši
  21. Kreativnost je veoma važna u životu. Današnji školski sustav uglavnom ubija dječju kreativnost jer pokušavaju djecu staviti u kalupe da svi isto misle i rade. Učitelji bi trebali poticati dječju kreativnost kroz radionice i slične metode.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Slažem se, kreativnost se ubija od malih nogu. Što će se crtati u vrtiću, do likovnog u osnovnoj školi ili glazbeni. Sve je to umjetnost i za sve je potrebna kreativnost. Djeci treba dati prostora da dišu i budu ono što jesu, a učitelji bi trebali što više pomoći im u tome.

      Izbriši