Ovog ću se puta osvrnuti na članak koji opisuje istraživanje u kojem je ispitana struktura samoprocjena
kreativnosti i kreativnog ponašanja , kao i njihova povezanost s kognitivnim,
konativnim i okolinskim faktorima. Autori ovog članka su D. Ljubotina, N.
Juničić i V. Vlahović – Štetić.
Mnogi autori
kreativnost definiraju kao sposobnost stvaranja nečega što je novo, originalno
i vrijedno, odnosno što izaziva iznenađenje, što nije stereotipno i što izlazi
iz uobičajenih načina razmišljanja. Kreativnost uključuje fleksibilnost,
originalnost i osjetljivost prema idejama koje dopuštaju pojedincu da se odvoji
od uobičajenih sljedova mišljenja te ih zamijeni novim i produktivnijim, pri
čemu je važno da aktivnost ili uradak budu ne samo originalni već i primjereni
problemu koji se stavlja pred osobu. Sternberg ( 1999. ) u svom pristupu
inteligenciji pridaje veliku važnost kreativnosti te navodi da uključuje
procese kreativne, analitičke i praktične inteligencije koje sačinjavaju tzv.
Uspješnu inteligenciju. Kreativna inteligencija je sposobnost nadilaženja
zadanog kako bi se stvorile nove i zanimljive zamisli, uočavanje i sinteza veza
koje ostali ne mogu vidjeti.
Postoje brojne
metode za mjerenje kreativnosti. Hocevar i Bachelor ( 1989. ) navode osam
pristupa mjerenja kreativnosti pri čemu razlikujemo: kognitivne testove,
samoprocjene vlastitih kreativnih ponašanja i postignuća, biografske inventare,
procjene kvalitete kreativnih uradaka, eminentivnost, mjerenje stavova i
interesa, upitnike ličnosti te procjene kreativnog uratka od strane drugih
osoba. Postoje još mnoge metode različitih autora no više o tome možete
pročitati u izvornom članku da vas sada ne zamaram s previše informacija.
Divergentno
mišljenje i kreativnost
Prema autorima
divergentno je mišljenje u osnovi kreativnosti ali bitno je napomenuti da ih ne
treba shvaćati kao sinonime. Divergentno mišljenje karakterizira pronalaženje
raznovrsnih rješenja nekog zadanog problema pri čemu se u određenim slučajevima
potiče kreiranje što raznovrsnijih odgovora koji zadovoljavaju neki zadani
kriterij te koji su usmjereni prema novom i nepoznatom i karakteristični su za
pojedinca.
Kreativnost i
ličnost
Neki autori
navode da ličnost objašnjava značajan dio varijance kreativnosti. Pokazalo se
da su kreativne osobe rezervirane, dominantne, ozbiljne, osjetljive,
samodovoljne i da ne obraćaju pažnju na pravila. Ovakvi ljudi su većinom
otvoreniji prema iskustvima, manje savjesni i introvertniji.
Utjecaj nagrade
na kreativno ponašanje
Važan aspekt u razvoju i perzistenciji kreativnosti predstavljaju nagrade i poticaji za takvo ponašanje iz okoline. Rezultati dosadašnjih istraživanja na ovu temu dosad su bili neusklađeni. Tako neki autori navode da su neki istraživači dobili rezultate koji upućuju na to da očekivanje nagrade kod sudionika smanjuje kreativnost. S druge strane drugi autori su pokazali da nagrada može povećati kreativnost.
Odnos kreatvinosti i školskog uspjeha
Ovaj je odnos ispitivan u brojnim istraživanjima. Getzels i Jackson ( 1962. ) su ustvrdili podjednako školsko postignuće visoko inteligentnih, a nekreativnih i prosječno inteligentnih, a visoko kreativnih učenika. Longitudinalna istraživanja ukazuju na to da su djeca s visokim rezultatima na testu inteligencije uspješnija od kreativnih u materinskom jeziku i matematici, a učenici s visokim rezultatima na testovima kreativnosti uspješniji su u umjetnosti, književnosti i društvenim aktivnostima izvan škole. Superiornost kreativnih učenika u izvannastavnim aktivnostima posebno je uočljiva kod starije djece.
Dok neka istraživanja pronalaze vezu između školskih postignuća i kreativnosti druga pak tu vezu ne pronalaze ili ju pronalaze u malim količinama.
O istraživanju
Provdeno je na
uzorku od ukuno 255 učenika drugih i trećih razreda srednje škole iz Zagreba. U
upitniku su sudjelovali učenici Prirodoslovno – matematičke gimnazije, Jezične
gimnazije, Opće gimnazije te Upravne i Birotehničke škole.
Korištena su dva
instrumenta za samoprocjenu kreativnosti: upitnik samoprocjene kreativnog
ponašanja i upitnik samoprocjene kreativnosti. Korišteni su i Baterija testova
divergentnog mišljenja i upitnik otvorenosti prema iskustvima.
Upitnik se
sastojao od opisa niza ponašanja koja u manjoj ili većoj mjeri karakterizira
nastojanje da se proizvede nešto što je novo i originalno. Ispitanici su
trebali pomoću tri stupnja ( 0 – nikada, 1 – jednom ili svega nekoliko puta, 2 –
više puta ) procijeniti za svaku od navedenih aktivnosti koliko često se
bavio/bavila svakom od njih. Upitnik je konstruirala N. Juničić.
Upitnik samoprocjene
kreativnosti konsturuiran je posebno za ovo istraživanje. Sastoji se od 7
pitanja, a zadatak ispitanika je bio da pomoću 4 stupnja ( 1 – uopće se ne
odnosi na mene, 4 – u potpunosti se odnosi na mene) procijene u kojoj mjeri
pojedina tvrdnja opisuje njihovo ponašanje.
Baterija testova
divergentnog mišljenja razvijena je 2012. , a autori su Ljubotina i Vlahović –
Štetić. Cilj testa je mjerenje nekih od ključnih aspekata divergentnog
mišljenja. Test se sastoji od 3 suptesta po 5 zadataka.
Suptestovi su:
1.
Suptest
A – Test fluentnosti ideja ( cilj je navesti što više pojmova koji spadaju u
neku kategoriju
2.
Suptest
B – Test posljedica ( cilj je navesti što više posljedica za neki hipotetski
događaj)
3.
Suptest
c – Test rješavanja problema ( cilj je smisliti što više riješenja zadanog
problema)
I što se upitnika otvorenosti prema iskustvima tiče cilj je na ljestvici od 5 stupnjeva ( 1 – potpuno netočno, 5 – potpuno točno) procijeniti neke svoje karakteristike.
Rezultati
Upitnik
samoprocjene kreativnog ponašanja
Iz rezultata je
vidljivo koje su domene kreativnog ponašanja najzastupljenije. Najzastupljenije
je ponašanje koje karakterizira ručna izrada, slijede ponašanja vezana uz
likovno izražavanje, zatim dramske aktivnosti, a na kraju ponašanja vezana uz
glazbu i igru.
Upitnik
samoprocjene kreativnosti
Opća je
samoprocjena kreativnosti najviše povezana sa supskalom „ literarno – dramske kreacije
“ dok je najmanje povezana sa supskalom „ izrada originalnih predmeta “.
Deskriptivna
statistika za sve korištene varijable
Najveći je broj
odgovora u prosjeku naveden u testu fluentnosti ideja.
Istraživanje je
također i analiziralo u kojem stupnju okolina nagrađuje učeničko kreativno
ponašanje, odnosno originalnost. Iznenađujuće je da najveći postotak učitelja
nikada ili vrlo rijetko nagrađuje kreativnost. Testirajući ove rezultate
dolazimo do činjenice da učenici veću podršku doživljavaju općenito u široj
okolini nego od nastavnika.
Zaključak
Ovaj sam članak
odabrala upravo zbog dijela u kojem se provjerava na koji način i u kojoj mjeri
učitelji ( što ću i ja jednog dana postati) vrednuju učeničku kreativnost. Rezultati
su me iznenadili, tužna je činjenica da je poticanje od strane nastavnika i
škole značajno manje od poticanja okoline.
Ovo istraživanje
upućuje na to da bi nastavnici i obrazovni sustav trebali u većoj mjeri
prepoznavati, poticati i nagrađivati kreativne oblike ponašanja. Kako bi prema
vašem mišljenju budući, ali i sadašnji učitelji trebali gledati na kreativnost?
Trebaju li je podržavati ili ubijati?
Više o ovoj temi možete pronaći na: http://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=219507
Nikako se djecju kreativnost ne bi trebalo suzbijati. Svako dijete kreativno je na svoj nacin, stoga ce svako drugacije sebi samome, a onda i ostatku prikazati kako ono razmislja te kako se zeli izraziti. Upravo u tome lezi poanta da je ucitelj taj koji iz djeteta izvlaci one njegove osobine koje dijete mozda potiskuje. Od malena treba poticati dijete da ostvaruje svoje talente, bilo to likovna kreativnost ili neka druga. :)
OdgovoriIzbrišiSlažem se! Hvala ti na podijeljenom mišljenju :)
IzbrišiDjecu treba poticati na kreativnost, a ne suzbijati. Razvijanje talenta im je bitno za razvijanje osobnosti i kvalitete po kojima su oni posebni i unikatni.
OdgovoriIzbrišiKreativnost se definitivno treba podrzavati. Ucitelji bi trebali pomoci djeci da otkriju i njeguju svoje talente.
OdgovoriIzbrišiKreativnost je jedan od čimbenika zdravog razvitka uma svakog pojedinca i trebali bi ju poticati u školama na sve moguće načine. Učitelji i profesori bi trebali izmišljati načine na koje će potaknuti svoje učenike na kreativnost i iznošenje emocija i raspoloženja putem vlastite kreativnosti.
OdgovoriIzbrišiKreativnost je nešto što definitivno u svakom trenutku treba podržavati . Kreativna dijeca imaju veću sposobnost rješavanja situacija. To je nešto čime osoba izražava svoj duh.
OdgovoriIzbrišiKreativnost je nešto što definitivno u svakom trenutku treba podržavati . Kreativna dijeca imaju veću sposobnost rješavanja situacija. To je nešto čime osoba izražava svoj duh.
OdgovoriIzbrišiUčitelji bi svakako djecu trebali poticati na kreativnost. Nastavni kurikulum jednak je za sve đake, i ne dopušta kreativnost, te se to treba promjeniti u svakom slučaju jer je kreativnost bitna karakteristika svakog od nas, te nam svakome omogućava izražavanje na svoj način.
OdgovoriIzbrišiOstavit ću jedan vrlo kratak komentar. Ubijanje kreativnosti je ubijanje svega što nas čini posebnim. Bez kreativnosti mi smo samo bezglavi strojevi koji služe nikome i ničemu.
OdgovoriIzbrišiUčitelj bi kroz raznolikost programa trebao pružiti djetetu priliku da iskaze interes za neku aktivnost shodno njegovim afinitetima te ga poticati da razvija svoj talent i dalje, a ne ga suzbijati u startu kada moze najviše svojeg vremena posvetiti napretku na pojedinom polju. Naša kreativnost je ono što nas čini jedinstvenim u monotonom svijetu koji nam se nameće.
OdgovoriIzbrišiUčitelji bi svakako trebali poticati kreativnost kod djece jer je ona način izražavanja dječje sposobnosti. Svako dijete kreativnost izražava na svoj način što čini svako ijete čini posebnim.
OdgovoriIzbrišiKreativnost je jedna od najvažnijih osobina i mislim da ju ni učitelji ni društvo nikako ne smiju sprječavati. Kreativnost je ono što nas čini pojedincima i jedinstvenima, ona nam pomaže podnositi stvarnost. Kao buduća učiteljica nikada neću sprječavati ili na bilo koji način kritizirati nečiju kreativnost.
OdgovoriIzbrišiKreativnost je jedna od najvažnijih osobina i mislim da ju ni učitelji ni društvo nikako ne smiju sprječavati. Kreativnost je ono što nas čini pojedincima i jedinstvenima, ona nam pomaže podnositi stvarnost. Kao buduća učiteljica nikada neću sprječavati ili na bilo koji način kritizirati nečiju kreativnost.
OdgovoriIzbrišiKreativnost je jako bitna u djetetovom životu jer mu pomaže u životnim situacijama. Ona nas čini jedistvenima i posebnima. Mi kao učitelji nipošto ne bi smjeli ubijati njihovu kreativnost jer to loše utječe na njih same.
OdgovoriIzbrišiDjeca u ranoj dobi upijaju stvari iz svoje okoline poput "spužve", te na njihovo ponašanje i spoznaju svijetu imaju veliki utjecaj roditelji i učitelji koji provode sa njima više od 6 sati dnevno. Poticanje kreativnosti kod dijeteta omogućava da razmišljaju "izvan okvira" standarda društva te potiču da poteškoće u svom životu ne gledaju poput prepreka nego poput novog izazova, u kojom trebaju pomicati vlastitu granicu stavova. Školski sustav u 99% slučaja gleda razred kao skupinu koja jednako razmišlja, međutim on se sastoji od pojedinaca koji svoje misli, želje i strahove izražavaju na različiti način. Kako godine prolaze, a njih se gleda kao još jedan koji sjedi na istom mjestu gdje je netko sjedio prije njega, on postoje standard jer njegove misli koj su trebale pomicati granice u svakodnevnom životu, postaju zagušene samim sustavom. Republika Hrvatska i brojne druge zemlje imaju taj problem,kojeg možda nisu još uvijek dovoljno svjesne, gdje im je školstvo jednako kao i na samim počecima.
OdgovoriIzbrišiKad će krenuti promjena, gdje će se osoba gledati kao individualac sa vlastitim stavovima i kreativnošću? To je pravo pitanje za mene našem školskom sustavu i njegovim sadašnjim i budućim zaposlenicima.
Kreativnost je temelj svih nas, jedna od najljepsih osobina covjeka. Ucitelji kreativnost nikada ni u jednoj situaciji ne smiju ubiti. Dapace ucitelji bi stalno trebali poticati kreativnost te omogucavati djeteta da kroz razlicite igre i radionice istu razvija.
OdgovoriIzbrišiSviđa mi se definicija kreativnosti kao ''sposobnost stvaranja nečega što je novo, originalno i vrijedno, odnosno što izaziva iznenađenje, što nije stereotipno i što izlazi iz uobičajenih načina razmišljanja.'' Dio u kojem stoji da proizlazi iz uobičajenih načina razmišljanja mi se posebno dopao jer umjetnik može biti bilo tko. Definicija nije ograničena spolom, rodom, rasom niti vjersim uvjerenjem. Umjetnost je ravnopravna i tome se definitivno TREBA učiti djecu.
OdgovoriIzbrišiKreativnost je definitivno jedan od temeljnih čimbenika svakog čovjeka. To je sposobnost djeteta da izrazi svoje ideje na svoj poseban način. Zadaća budućih i sadašnjih učitelja je zasigurno poticanje, a ne ubijanje kreativnosti. Stvari se moraju promijeniti te se nadam da ćete vi ali i drugi kao budući učitelji to promijeniti i poticati djecu na kreativnost.
OdgovoriIzbrišiKreativnost treba poticati i usmjeravati, brojni veliki umjetnici ne bi bili gdje jesu danas da nisu imali osobe koje su ih tjerale dalje i podupirale u njihovim snovima. Nadalje kreativnost je važan "ispušni ventil" mnoge djece, te učenjem kako napravit nešto zabavno i zanimljivo bi zasigurno pomoglo njima, a i njihovoj okolini koja bi mogla uživati u njihovom stvaralaštvu :)
OdgovoriIzbrišiKreativnost se definitivno treba poticati.svaki covjek kad odraste treba sacuvati svoje unutarnje dijete
OdgovoriIzbrišiKreativnost je potrebna kako djeci za razvoj tako i starijima za zivot.
OdgovoriIzbrišiZivot bez kreativnosti bi bio dosadan.
Kreativnost je veoma važna u životu. Današnji školski sustav uglavnom ubija dječju kreativnost jer pokušavaju djecu staviti u kalupe da svi isto misle i rade. Učitelji bi trebali poticati dječju kreativnost kroz radionice i slične metode.
OdgovoriIzbrišiSlažem se, kreativnost se ubija od malih nogu. Što će se crtati u vrtiću, do likovnog u osnovnoj školi ili glazbeni. Sve je to umjetnost i za sve je potrebna kreativnost. Djeci treba dati prostora da dišu i budu ono što jesu, a učitelji bi trebali što više pomoći im u tome.
Izbriši